ა

სახვითი და გამოყენებითი ხელოვნება

   სილაბუსის დაწერის ინსტრუქცია

სილაბუსი არის სასწავლო საგნის გეგმა, რომელსაც კლასის მასწავლებელი ადგენს. სილაბუსი აღწერს სასწავლო საგნის მიზანს, შინაარსს, მიასაღწევ შედეგსა და შეფასებას.
ქვემოთ მოცემულია სილაბუსები.
 

სახვითი და გამოყენებითი ხელოვნება





პიროვნების აღზრდა და ჰარმონიული განვითარება, რაც სასკოლო განათლების ძირითად მიზანს წარმოადგენს, შეუძლებელია ხელოვნებასთან მისი ზიარების გარეშე. სახვითი და გამოყენებითი ხელოვნება/შრომა სწავლების სრულყოფილად შესწავლის მიზანია განუვითაროს მოსწავლეებს ხელოვნების ნიმუშების აღქმის, შეფასებისა და შექმნის უნარები; დაეხმაროს მათ ხელოვნების უნივერსალური ენის შესწავლასა და მისი საშუალებით ეროვნულ და მსოფლიო კულტურულ ფასეულობებთან ზიარებაში. სახვითი და გამოყენებითი ხელოვნება/შრომა სწავლების სრულყოფილად შესწავლის მიზანია ჩააბან მოსწავლეები შემოქმედებით და საინტერპრეტაციო საქმიანობაში და ამ გზით განუვითარონ მშვენიერების განცდისა და წარმოსახვის უნარი, ხელოვნების ნიმუშის აღქმის უნარის ჩამოყალიბება და მუდმივი ინტერესისა და სიყვარულის გაღვიძება სახვითი ხელოვნებისადმი, ხელოვნების უნივერსალური ენის შესწავლა, შემოქმედებითი საქმიანობის ტექნიკურ საშუალებათა დაუფლება და უნარ ჩვევების ჩამოყალიბება.მსჯელობა დეკორატიულ- გამოყენებითი ხელოვნების დარგებზე .


                          V კლასი

სახვითი და გამოყენებითი ხელოვნება


                       სილაბუსი








                                   მასწავლებელი:დავრიშევა არუსია



                                   საგანი: სახვითი და გამოყენებითი ხელოვნება



                                   დამტკიცებულია: ----------- 2011წ. 



                                   კათედრის გამგე:დავრიშევა არუსია








                                                   2011 - 2012წ.





 



სასწავლო საგნის საათების ხანგრძლივობა:
ორი სემესტრი,კვირაში 2 აკადემიური საათი ( 72 საათი წელიწადში)


სასწავლო საგნის სტატუსი: პირველი საფეხური; სავალდებულო;

მასწავლებელი: დავრიშევა არუსია;
 ელ. ფოსტა- arysiadavrisheva@gmail.com
  tel. 593 26 48 02


სასწავლო დისციპლინის გავლის წინაპირობა:

  მოსწავლეებს არა აქვთ ცოდნის  მარაგი  სახვითი და გამოყენებითი ხელოვნებაში, რათგანაც საგანი ”სახვითი და გამოყენებითი  ხელოვნება” არ ისწავლებოდა ჩვენ სკოლაში.
 მოსწავლეების თვის სასწავლო კლასის პროგრამის დაძლება იქნება ძნელი.

საგნის სწავლების მიზანი და ამოცანები:   

   მოსწავლის ჩაბმა შემოქმედებით და საინტერპრეტაციო საქმიანობაში და ამ გზით მისთვის მშვენიერების განცდის და წარმოსახვის უნარის განვითარება.
ხელოვნების ნიმუშების აღთქმის უნარის ჩამოყალიბება და ამ ნიადაგზე მუდმივი ინტერესისა და სიყვარულის გაღვიძება ხელოვნებისადმი
ხელოვნების უნივერსალური ენის შესწავლა და მისი საშუალებით ეროვნულ და მსოფლიო კულტურულ ფასეულობებთან ზიარება, სამყაროს ერთიანობის განცდის ჩამოყალიბება
გარემოს ესთეტიკური აღქმისა და მოწესრიგების უნარ-ჩვევების გამომუშავება
შემოქმედებითი საქმიანობის ტექნიკურ საშუალებათა დაუფლება და შრომის უნარ-ჩვევის ჩამოყალიბება
 პროგრამის შინაარსი:
სახვითი და გამოყენებითი ხელოვნების ძირითადი ელემენტები და პრინციპები:


ხაზი, ფერი (კონტრასტი, გრადაცია), შუქ-ჩრდილი, ფაქტურა (სხვადასხვა ფაქტურის შექმნა), ფორმა, მოცულობა; (განწყობილების გადმოცემა ხაზის და ფერის, სხვადასხვაგვარი მონასმების საშუალებით, მთლიანობის და საერთო პროპორციების გადმოცემა); სივრცე (ჰორიზონტის ხაზი, პერსპექტივა, ხედვის წერტილი, წინა და უკანა პლანის გარჩევა საგნის ზომისა და ტონალობის საშუალებით); სიმეტრია, რიტმი, წონასწორობა, სტატიკა და დინამიკა; კომპოზიციური განაწილების ძირითადი ხერხები.

რეკომენდებული ვიზუალური მასალა:
ხაზი – ანრი მატისი (მაგ. “თემები და ვარიაციები, ანელი”, შარლ ბოდლერის პორტრეტი, “სახე I, ლიდია”) პაბლო პიკასო (მაგ. “მშვიდობის მტრედი”, “კორიდა”, “დონ კიხოტი”), რუსუდან ფეტვიაშვილის გრაფიკა, აღმოსავლური და ჩინური კალიგრაფიის ნიმუშები და სხვ.
ფერი - ფაიუმის პორტრეტი, პიერო დელა ფრანჩესკა, პიტერ ბრეიგელი, ფრანს ჰალსი, ტერბორხი, ადრეული (მცირე) ჰოლანდიელები; იმპრესიონოსტები და პოსტიმპრესიონისტები (ედუარდ მანე, კლოდ მონე, ალფრედ სისლეი, ჟორჟ სერა, პოლ სეზანი, ვინსენტ ვან გოგი); ქართველი მხატვრები - დავით კაკაბაძე, ელენე ახვლედიანი, მოსე თოიძე, ალექსანდრე ციმაკურიძე, დავით გველესიანი, გურამ ქუთათელაძე, ედმუნდ კალანდაძე და სხვ.
კომპოზიციური განაწილების ძირითადი ხერხები - ლეონარდო და ვინჩის “საიდუმლო სერობა”(პერსპექტივა, სიმეტრია, წონასწორობა); რაფაელ სანტის “რაინდის სიზმარი” (სიმეტრია, წონასწორობა); ედგარ დეგას “ბალერინები” (ასიმეტრია); ეგვიპტური კედლის მხატვრობა, ფიდიასის პანათენელთა მსვლელობა (ფრიზისებური კომპოზიცია, რიტმი); ფიროსმანი – “მეთევზე”, “მეეზოვე”, ქეიფის სცენები (სტატიკა); ანრი მატისის “ცეკვა”, ჯაკომო ბალას ”გოგონა აივანზე“, ”ყელსაბამიანი ძაღლის მოძრაობის რიტმი” (დინამიკა) და სხვა.
ხედვის წერტილი; პიტერ ბრეიგელი “მონადირეები თოვლზე”, კლოდ მონე “კაპუცინების ბულვარი პარიზში”, დავით კაკაბაძე – იმერეთის პეიზაჟები, ვან გოგი “მეთევზეთა ნავები”, (ჰორიზონტის ხაზი). რენე მაგრიტი “ადამიანის მდგომარეობა” და სხვა.

მასალა, იარაღი:


ფანქარი, პასტელი, გუაში, აკვარელი, ტემპერა, ნახშირი, ცარცი, ფერადი ქაღალდი, მუყაო, ბეჭდური/პოლიგრაფიული პროდუქცია, პლასტილინი, თიხა, ქსოვილი, თოკი, მავთული, ლითონის, პლასტმასის, მუყაოს კოლოფები, ბუნებრივი (მარცვლეული მოზაიკისთვის; საცობი, ფოთლები ანაბეჭდისთვის) და ხელოვნური (მათ შორის, მეორადი) მასალა; ექსპერიმენტი სხვადასხვა მასალითა და იარაღით.


ტექნიკა, პროცედურა და პროცესები:


ფერწერის, გრაფიკის ტექნიკები (მონასმი, ლაქა, ანაბეჭდი, ძერწვა, აპლიკაცია, ქაღალდის ნაკეთობები, მოზაიკა, კოლაჟი, მოდელირება, კონსტრუქცია, კომპიუტერული გრაფიკა; დაჭრა, დაწებება, ამოკაწვრა, ღუნვა, გრეხვა, დაწვნა.

იდეების გამოხატვა:

ემოციებით აღძრული ასოციაციები და შთაბეჭდილებები, განწყობილების შექმნა მარტივი მიმიკის და ჟესტიკულაციის გამოყენებით.

იდეების წყაროები:

საგნებს შორის კავშირების, ასოციაციების გადმოცემა; იდეების წყაროები: ფანტაზია, ხელოვნების ცნობილი ნიმუშები მსოფლიო ხელოვნების ისტორიიდან, ადგილობრივი არქიტექტურის ძეგლები, შთაბეჭდილებები გარემოზე დაკვირვებიდან, ისტორია, მითოლოგია, მხატვრული ლიტერატურა (ანდაზები, იგავ-არაკები, მოთხრობები,), მუსიკა (ქართული და უცხოური ფოლკლორი,), ფილმი, ანიმაცია, თეატრალური წარმოდგენა; ადგილობრივი სადღესასწაულო ტრადიციები, ყოფითი სცენები. რეალურად მომხდარი საზოგადო მოვლენები, პირადი მნიშვნელობის მქონე ფაქტები და სხვა.

სავარაუდო თემები:

“მზის ჩასვლა ზღვაში”, “შემოდგომის/გაზაფხულის წვიმა”, “რთველი”, “მშობლიური კუთხე” “ქვის ხანის ადამიანი”, “დინოზავრები”, “მითოლოგიური გმირები”, “სემირამიდას დაკიდული ბაღები”, “საყვარელი ისტორიული გმირი”, ”დედამიწა - ჩემი სახლი”, ”ერთგულება”, "ექსკურსია", “მოგზაურობა საჰაერო ბუშტით” და სხვ.

შრომითი საქმიანობა:

დეკორატიული და გამოყენებითი საგნები, წიგნები (აკინძვა, შეკეთება), თეატრალური რეკვიზიტი (კოსტიუმისა და დეკორაციის დეტალები); მუშაობა დამოუკიდებლად, მეწყვილესთან, გუნდურად.

კომუნიკაცია:


ნამუშევრის წარდგენა (მსჯელობა ჩანაფიქრზე, შესრულების პროცესზე, ნამუშევრის განსავითარებელ და ძლიერ მხარეებზე, კავშირზე სხვა საგნებთან), კითხვების დასმა, პასუხის გაცემა, შთაბეჭდილებების, დაკვირვების, გამოცდილების გაზიარება, დამოკიდებულების გამოხატვა, შეფასება და მისი დასაბუთება, პატივისცემის გამომჟღავნება სხვისი ნამუშევრის და აზრის მიმართ კრიტიკის დროს, სათანადო ტერმინების გამოყენება; საუბარი ნამუშევრიდან მიღებულ ინფორმაციაზე; საკლასო და სასკოლო გამოფენა, სპექტაკლი, აქცია, ექსკურსიები მუზეუმში, გალერეებში, ქალაქგარეთ.
ხელოვნების აღქმა კონტექსტში:


სახვითი ხელოვნების ცნობილი ნამუშევრების დათვალიერება, ამოცნობა, დაკავშირება ისტორიულ, რელიგიურ და სოციალურ კონტექსტთან; საუბარი დეკორატიულ - გამოყენებითი საგნების დანიშნულებაზე, ხელოვნების როლზე საზოგადოებრივ ადგილებში; შინაარსის დაკავშირება ისტორიასთან, კულტურასთან; ინფორმაციის შეგროვება მათ ქალაქში, სოფელში, რაიონში მცხოვრებ ხელოვნების მოღვაწეებზე და მათ შემოქმედებაზე.


რეკომენდებული ვიზუალური მასალა:
ფერწერა და გრაფიკა - ეჟენ დელაკრუა, დომინიკ ენგრი, ჟაკ-ლუი დავიდი, ონორე დომიე, უილიამ ტერნერი, ფრანსისკო გოია, კამილ პისარო, პოლ სეზანი, ანრი დე ტულუზ ლოტრეკი, ჟორჟ სერა, პოლ სინიაკი, ანდრე დერენი, მორის დე ვლამინკი, და სხვ..
ქანდაკება - მაგ., აღდგომის კუნძულის ქვის ქანდაკებები, აბუ-სიმბელის რამზესის კოლოსები, ჩინეთის ტერაკოტის მეომრები, ბერძნული არქაული და კლასიკური ქანდაკება, შუმერული ქანდაკება, მიქელანჯელოს ქანდაკებები, რაშმორის მთის კლდეში ნაკვეთი პორტრეტები, თავისუფლების ქანდაკება;
რელიეფები - ბოლნისის სიონი, მცხეთის ჯვარი, ნიკორწმინდა და სხვ.
არქიტექტურა - სთოუნჰენჯი, თერმები, პეტრა, სანტა-მარია დელ ფიორეს ტაძარი, საქართველოს სხვადასხვა რეგიონის ხუროთმოძღვრული ძეგლები (გურჯაანის ყველაწმინდა, კვეტერა, ხახული, რკონი და სხვ.) თანამედროვე არქიტექტურის ნიმუშები: მაგ., კუალა-ლუმპურის ტყუპი ცათამბრჯენი და სხვ.

გამოყენებითი ხელოვნება:

 ბედიის ბარძიმი, მამაის ტონდო, თამარ მეფის ჯვარი, ბრინჯაოს ხანის ქართული არტეფაქტები, შუმერული, ეგვიპტური, შუამდინარეთის, ანტიკური ხანის, ადრე ქრისტიანული ხანის გამოყენებითი ხელოვნების ნიმუშები; ჰერალდიკის მარტივი მაგალითები, ჩინური აბრეშუმი, ფაიფური; ეტრუსკული კერამიკის ნიმუშები, სპარსული, ესპანური, ჰოლანდიური კერამიკული ფილები, აღმოსავლური ხალიჩები და სხვა.


V კლასი
თემატური გეგმა

თემა
საათი
თარიღი
1
ვეწვიოთ მხატვრის სახელოსნოს
იდეა, ჩანაფიქრი,ნამუშევარი;                  
1

2
ჩვენი სახელოსნო;            
1

3
სახატავი მასალები და იარაღები;      
1

4
ჩვენი სახელოსნო;                     
1

5
შუქ - ჩრდილი და მოცულობა;                  
2

6
ჩვენი სახელოსნო;               
1

7
რა არის კომპოზიცია;                                  
2

8
ჩვენი სახელოსნო;                                        
2

9
რიტმი და მოძრაობა;                                   
1

10
ჩვენი სახელოსნო;                                        
1

11
სურათის ფონი;                                          
1

12
ჩვენი სახელოსნო;                                        
1

13
ხედვის  წერტილი;                                     
1

14
ჩვენი სახელოსნო;                                        
1

15
ხედვის წერტილი;                                     
1

16
ჩვენი სახელოსნო;                                        
1

17
შეამოწმე  შენი ცოდნა;                               
1

18
 ფერადოვანი სამყარო.
 ფერი და ემოცია;                                    
1

19
ფერი და განწყობილება პეიზაჟში;                                  
1

20
ჩვენი სახელოსნო;                                        


21
ფერი და განწყობილება პეიზაჟში;         


22
ჩვენი სახელოსნო;                                        


23
სივრცე და ფერი;                                  


24
შდაბეჭდილების მხატვრები;                 
2

25
ჩვენი სახელოხნო;                                
1

26
შეამოწმე შენი ცოდნა;                          
1

27
ხელოვნება ადამიანის შესახებ
განწყობილება;                                     
1

28
ჩვენი სახელოსნო;                                
1

29
ადამიანები ჩვენს ირგლივ;                   
2

30
ჩვენი სახელოსნო;                                
1

31
გაცოცხლებული სურათები;                  
1

32
ჩვენი სახელოსნო;                                       
2

33
შეამოწმე შენი ცოდნა;       
მოგზაურობა წარსულში.                         
1

34
უძველესი ადამიანები;                              
1

35
ჩვენი სახელოსნო;                                       
1

36
სამარხთა საგანძური;                                 
1

37
ჩვენი სახელოსნო;                                       
1

38
მითი და სინამდვილე;                               
1

39
ჩვენი სახელოსნო;                                       
1

40
საოცრებათა ქალაქი;                                   
1

41
ჩვენი სახელოსნო;                                        
1

42
ძველი ჩინეთის ფერწერა;                          
1

43
ჩვენი სახელოსნო;                                        
1

44
პროექტი: ”მოგზაურობა წარსულში”   
”ოდესმე დიდი კოფილა საქართველო”     
2

45
ეროვნული საგანძური;
1

46
ჩვენი სახელოსნო;                                        
1

47
ძველი ქართული ოქრომჭედლობა;          
2

48
ჩვენი სახელოსნო;                                        
1

49
ხელნაწერი წიგნები;                                     
2

50
ჩვენი სახელოსნო;                                        
1

51
ხელოვნება და ისტორია;                            
1

52
საკლასო კონფერენცია: ”ოდესმე დიდი კოფილა საქართველო”  
ხელოვნება და საზოგადოება              
2

53
ხელოვნება დიდ ქალაქში;                           
1

54
ჩვენი სახელოსნო;                                        
1

55
ქანდაკება და გარემო;                                  
1

56
თეატრი;
1

57
შემოქმედებითი კონკურსი;                         
2

58
ხელოვნება და ბეჭვითი საქმე;                    
1

59
ჩვენი გაზეთი;                                                 
1

60
წავიდეთ მუზეუმში;                                     
1

61
ჩვენი სახელოსნო (საკონტროლო)              
1

62
ჩვენი სტუდია;                                               
1

მზე - თქვენთვის

მზე - თქვენთვის

Fish